- Gegevens
- Hits: 428
Op een zonnige dag brachten onze leerlingen van de 2e graad elektriciteit een bezoek aan de Tectura school afdeling autotechnieken. De leerlingen kregen eerst een rondleiding door de autowerkplaats en kregen de verschillende gereedschappen te zien die gebruikt worden bij het repareren van auto's. Vervolgens kregen ze uitleg over de werking van de verschillende motoronderdelen van een auto en hoe elektriciteit hierin een rol speelt. De leerlingen waren erg geïnteresseerd en stelden veel vragen. De leerkrachten namen ruim de tijd om de vragen te beantwoorden en de leerlingen op een begrijpelijke manier uit te leggen hoe alles werkt. Na de rondleiding kregen de leerlingen de kans om zelf aan de slag te gaan. Ze mochten een kleine reparatie uitvoeren aan een autoband onder begeleiding van de docenten en medestudenten. Het was fantastisch om te zien hoe enthousiast de leerlingen waren en hoe ze hun best deden om de bandreparatie tot een goed einde te brengen. Ze waren erg dankbaar voor de leerzame en leuke dag die ze hadden gehad en hadden veel nieuwe kennis opgedaan over de werking van auto's en elektriciteit. Het bezoek aan de Tectura school afdeling autotechnieken was zeker een geslaagde ervaring voor onze leerlingen!
- Gegevens
- Hits: 397
Goed nieuws voor onze nieuwe 2e graads OV4 Type 9 leerlingen die geïnteresseerd zijn in elektriciteit! Er zullen namelijk 2 nieuwe lokalen beschikbaar gesteld volgend schooljaar, waar zij in alle rust en veiligheid kunnen werken aan hun elektrische projecten. De nieuwe lokalen zijn ruim van opzet, zodat de leerlingen voldoende bewegingsvrijheid hebben om hun werkzaamheden uit te voeren. Daarnaast is er gezorgd voor goede verlichting, zodat de leerlingen hun werkzaamheden goed kunnen zien en uitvoeren. Veiligheid staat uiteraard voorop in deze nieuwe lokalen. Er wordt dan ook hier gezorgd voor de nodige elektrische beveiligingen zodat de leerlingen veilig kunnen werken. Daarnaast worden er duidelijke instructies gegeven in een aangepast werkplaatsreglement hoe onze de leerlingen veilig leren werken met de onzichtbare elektriciteit. Deze nieuwe lokalen bieden onze leerlingen de mogelijkheid om op een veilige en rustige manier hun kennis en vaardigheden op het gebied van elektriciteit verder te ontwikkelen. Door de grote ruimte en goede verlichting kunnen zij zich volledig focussen op hun werkzaamheden, terwijl de aangepaste veiligheidsmaatregelen ervoor zorgen dat zij zich geen zorgen hoeven te maken over mogelijke risico's. Als school zijn we ontzettend blij met deze nieuwe lokalen en we hopen dat onze leerlingen hier veel leerplezier zullen beleven. We kijken er nu al naar uit in de vele fantastische elektroprojecten die onze leerlingen hier zullen kunnen realiseren
- Gegevens
- Hits: 791
Powerpoint van de reis
Dag 1
Na een reis van enkele uurtjes, een bezoek aan Nausicaa, zijn we met z'n allen goed aangekomen op onze slaapplaats.
Tekst van Wout Delahaye uit 6ww:
De dag ging soepel van start, rond 9u deze ochtend vertrokken we. Klaar voor een rit richting het grootste aquarium van Europa, Nausicaa . De sfeer zat er goed in, eenmaal aangekomen in Boulogne-sur-Mer konden we na een korte securitycheck Nausicaa betreden. Er waren tal van bezichtigheden, zo bezochten dhr. Verhoeven en dhr. Van den Abeele een show met de zeeleeuwen. Nadat we het aquarium verkenden? hadden een aantal groepen nog even de tijd om een stapje te zetten in de omgeving. Het lunchpakket werd opgegeten en rond 14u stapten we terug in de auto richting het verblijf. De tijd vloog verder voorbij, en na even voetballen konden we genieten van een lekkere spaghetti bolognese gemaakt door de leerkrachten.
Kortom, dag 1 was een succes! Quote of the day: ‘Wow! Dit is echt een voetbalveld.’
Dag 2
Op de 2e dag stond een bezoek aan Mont-Saint-Michel op het programma.
Tekst van Wout Delahaye uit 6ww:
Onze dag startte vroeg, om 7u waren we uit de veren. Hup de douche in, ontbijten en tanden poetsen. Het was een hectische start, maar de rust keerde snel terug in de auto. Klaar voor een rit van anderhalf uur richting de Mont-Saint-Michel.
We kwamen dichter en dichter, en na een (moeilijke) conversatie met de parkeerwachters vonden we ‘The Place to be’, of toch de parking van de beroemde berg. Wanneer we aan de ingang van het dorp stonden splitsten we ons op in twee groepen.
De eerste en grootste groep maakte een tocht op het strand met een gids. Op blote voeten waadden we door drijfzand, oftewel “les sables mouvants”. Dat het zand bewoog, dat hebben we gevoeld! De gids vroeg ons een kleine kring te maken en met zijn allen te springen. De grond onder ons golfde als de zee, onze voeten zakten diep in het modderige zand. We kregen de instructie om te blijven bewegen en onze voeten telkens te verplaatsen, anders bestond de kans dat we vast zouden komen te zitten en de gids prentte ons streng in
dat hij ons dan niet kon bevrijden. We namen dat met een korrel zand (haha), maar waren toch echt op onze hoede, omdat we aan den lijve ondervonden hoe snel we in het zand wegzonken. De gids vertelde ons ook meer over de natuur en fenomenen rondom de Mont-Saint-Michel. Zo kwamen we te weten dat er een beschermd vogelreservaat is op een naburig eiland.
De tweede en kleinste groep verkende het dorpje binnen de muren, het ronddolen door de kleine straatjes leverde uiteindelijk een aantal prachtige uitzichten op. Na de middag kwamen de twee groepen weer samen. Na de lunch trokken we richting de abdij op de top van de berg. Na even rondlopen in de abdij waren we voldaan van en trokken we ‘huiswaarts’. Na het eten keken we de volle 10 minuten naar een film.
Dag 2 was dus enerzijds een actieve, maar toch rustige dag. Quote of the day: ‘Kijk, hij is precies zijn spirituele hond aan het uitlaten!’
Dag 3
Bezoek aan Arromanches, waar de landing 1944 plaatsvond.
Dag 4
We hebben enkele volle dagen achter de rug en ook de nachten brachten niet altijd de nachtrust die we thuis gewoon zijn, dus dag 4 mogen we zelf kiezen wat we willen doen. Een bezoek aan Caen, Honfleur, of gewoon een dagje “chillen” in de buurt van ons vakantiehuis.
De meeste leerlingen willen graag Caen bezoeken, rondkuieren in de stad, ’s middags zelf een lunchplek uitzoeken, genieten van de zon,…
Kobe en Senne ontdekken dat hun Basic Fit- abonnement ook in Caen geldt, en wagen zich aan een potje Franse fitness.
Enkele leerlingen blijven thuis en kopen in de supermarkt een gebraden kip, waarmee ze een heerlijke lunch bereiden voor de achterblijvende leerkrachten en zichzelf. Kentucky Fried Chicken @ home deluxe, met aardbeien en met-de-hand-geklopte slagroom als toetje. Nadien maken ze nog een wandeling in de natuur rond het huis, en kan Xen, dankzij zijn opmerkzame oog, zijn herbarium aanvullen met enkele nieuwe bloemen en planten.
Wanneer iedereen weer in het huisje gearriveerd is, bereidt mijnheer De Mulder (aka nonkel Thomas) heerlijke zelfgebakken pizza’s, die we verorberen bij de quiz van Wout en Vic.
“Les planches”, het quiz-groepje van de leerkrachten staat eerst op kop, maar wordt in ronde 2 genadeloos voorbijgstoken door groepjes met leerlingen die meer kennis hebben van … tja, vanalles eigenlijk! “Lukaku” en zijn aanhangsel winnen uiteindelijk de quiz. Proficiat Lukaku enzo!
Er staat een fuif gepland, maar de dj blijkt meer interesse te hebben in de geitjes op het domein, en een voetbalmatch op de Belgische televisie gaat met alle aandacht lopen.
Kobe is de enige die de beentjes strekt, en die dan maar de leerkrachten enkele danspassen aanleert…
Dag 5
Tijd om weer naar huis te gaan!
Onderweg houden we halt in Rouen, waar mijnheer De Mulder ons een introductie geeft in het boek “De bekeerlinge” van Stefan Hertmans. Een deel van dat boek speelt zich af in het middeleeuwse Rouen, en we krijgen een glimp te zien van de achtergrond waartegen het boek zich afspeelt. Ook de geest van Jeanne d’Arc waadt hier nog ergens rond.
Wout en Jeroen voelen zich de koning te rijk in Rouen, en oefenen hun Frans met een zelden gezien enthousiasme wanneer ze enkele voorbijgangers aanspreken.
En dan rest ons niets anders dan de laatste kilometers naar huis te rijden.... Begeleid door alweer de goeie muziek uit de playlist van o.a. Neelis en Vic.
Dankjewel allemaal, jullie waren een toffe bende!
Dag 3
Bezoek aan Arromanches, de plaats waar bij de landing in 1944 een prefab-haven werd opgebouwd.
- Gegevens
- Hits: 468
Tijdens de module ICT en problem solving te Drongen gaan leerlingen aan de slag met verschillende probleemstellingen die zich situeren binnen STEM-thema’s. Ze denken na hoe ze het probleem kunnen oplossen en krijgen hieraan verbonden telkens een ICT-opdracht. Leerlingen oefenen op deze manier het werken met Word, Excel, PowerPoint, Google Forms. Ook basisprogrammeren komt aan bod. De leerlingen maakten reeds een cartografie in 3D. Ze kozen zelf een gebouw/plaats via Google Earth Pro die ze op schaal nabouweden. De maanlander, het Atomium, de graslei, de Acropolis… Niets ontzagen onze leerlingen zich. Bij de volgdende opdracht bouwden de leerlingen robots met LEGO Spike Prime. Hier kwam de basis van programmeren aan bod. Momenteel bouwen de leerling een eigen knikkerbaan. Ze werden ondergedompeld in Excel, berekenen de snelheid van hun knikkerbaan en gaan telkens op zoek naar manieren waardoor de knikkers sneller voortbewegen. Kettingreacties zijn natuurlijk een must!
- Gegevens
- Hits: 327
Het is inspirerend om te zien hoe onze leerlingen openbloeien bij het maken van hun actieve oefeningen in hun richting elektriciteit. Ze vinden trots in hun vermogen om te leren en toe te passen wat ze hebben geleerd, en de elektrische wereld lijkt voor hen te bruisen met mogelijkheden. Het is een ware triomf om te zien hoe ze hun vaardigheden verder ontwikkelen en hun begrip van elektriciteit vergroten, terwijl ze ook hun zelfvertrouwen en autonomie versterken.
- Gegevens
- Hits: 328
Op maandag 6 maart gingen we met de leerlingen van 1B naar de Gentse Zuivelhoeve. We keken er enorm naar uit. In de klas hadden we ons voorbereid op de boerderij en de koeien, hierdoor konden we verschillende vragen van de boerin juist beantwoorden. Het was een hele leerrijke uitstap met een overheerlijke afsluiter: vanille- of chocoladepudding.
- Gegevens
- Hits: 316
"Hoogstaand" technologische bezoek van Electrabel deze week. Onze leerlingen leerden tot in de kleinste detail hoe kerncentrales werken en wat er nodig is om te voldoen aan strenge internationale veiligheidsnormen. Het is belangrijk om te begrijpen dat kernenergie een belangrijke bron van elektriciteit is en blijft omdat de zon niet altijd schijnt en de wind niet altijd waait, maar het heeft ook gevolgen voor het milieu en de veiligheid. Het grootste dilemma is de besluiteloosheid van de Belgische Overheid wat er met het kernafval moet gebeuren. Er is een mogelijk "radioactieve" oplossing door dit afval in de toekomst te verwerken in nieuwe thoriumreactoren.
- Gegevens
- Hits: 298
Vanaf vandaag kunnen jullie op campus ECO de nieuwe pingpongtafel bewonderen! Als jullie zin hebben om eens een nieuwe activiteit uit te proberen, is het dé uitgelezen kans om op campus eco te genieten van een spelletje tafeltennis! Elke middag zullen er pingpongpalletjes en een pingpongbal ter beschikking staan om te kunnen tafeltennissen. Go for it and have fun!
- Gegevens
- Hits: 456
"Wanted handschoenen" zijn verloren handschoenen die dankzij dit project een nieuwe kans krijgen. Verloren handschoenen worden binnengebracht, gewassen en een nieuw leven gegeven.
Bij ons kun je handschoenen meenemen als je koude handen hebt. Gratis, maar een vrije bijdrage ten voordele van de eindejaarsreis mag steeds. Dus de volgende keer dat jij een eenzame, vuile handschoen ziet liggen op straat, twijfel niet en breng hem dan zeker bij ons binnen!
- Gegevens
- Hits: 373
Tijdens de lessen: 'gezonde voeding - de hele dag door' gingen we van start met een gezond ontbijt. We waren heel blij te horen dat de leerlingen 's morgens ontbijten en weten dat dit belangrijk is om de dag door te komen. De leerlingen hebben hun ontbijt voorbereid tijdens de lessen en gingen vandaag aan de slag om hun ontbijt te maken. Leuk om te zien hoe de leerlingen beetje bij beetje zelfstandiger worden: voorbereiden, bereiden én ook opruimen :)
- Gegevens
- Hits: 705
Op zaterdag 4 februari namen maar liefst 42 schaakploegen van verschillende middelbare scholen deel aan het Vlaams Schoolschaakkampioenschap. Campus Impuls stuurde opnieuw drie talentvolle teams.
- Gegevens
- Hits: 408
Heb je af en toe eens nood aan wat rust? Verlies je jezelf graag in jouw fantasie? Dan is de workshop bib misschien wel iets voor jou! De workshop bib is een workshop waar je iedere middag tussen 12u20 en 12u50 in de wisselklas terecht kan om tot rust te komen met een boek en de kasten en boeken die er zijn te verkennen. Hoewel deze workshop er de voorgaande jaren al was, wordt deze workshop nu eens extra in de kijker gezet, omdat de schoolbibliotheek wordt uitgebreid: het aanbod van boeken wordt vergroot en we gaan binnenkort werken met een uitleensysteem. Het zou de bedoeling zijn om een lijst bij te houden (met een QR-code en op papier), zodat we weten welk boek waar is, maar zodat het ook mogelijk is voor iedereen om een boek thuis of in de klas of op internaat te lezen. Het is namelijk niet voor iedereen altijd even gemakkelijk om naar de bib of een boekenwinkel te gaan en daarbij willen wij dus graag helpen! En... lezen maakt jou ook slimmer, dus dat is sowieso een win! Dankzij de schoolbib kan je op deze rustige plek allerlei boeken en thema's verkennen en uitproberen. En het leuke is: staat een boek jou niet aan? Neem dan een ander! Er is totaal geen verplichting om een boek uit te lezen. Het doel van deze workshop is om meer liefde voor lezen te creëren, om meer verbazing en meer plezier te ontwikkelen. Want lezen maakt jou slimmer: je leert nieuwe woorden, je leert empathie, je ontdekt nieuwe werelden, het prikkelt je fantasie, je kan even ontsnappen aan het hier en nu, en je kan eens offline gaan en heerlijk ontspannen. Dus... Heb je zin om eens een nieuwe workshop uit te proberen? Kom dan zeker eens naar de wisselklas om te ontspannen in de schoolbib! P.S.: laat gerust weten welke verhalen of boeken je graag toegevoegd zou zien aan onze schoolbib! Dat kan door een mailtje te sturen naar je leerkracht Nederlands of Project!