- Gegevens
- Hits: 1764
De hersenen kraakten op vrijdagavond harder dan anders, want voor de vierde keer werd de algemene kennisquiz georganiseerd. In het volgepakte ontmoetingscentrum van Oostakker penden 36 teams koortsachtig de antwoorden op talrijke vragen neer.
Uiteindelijk mocht team The Walf Bones de rijkst gevulde prijzenmand mee naar huis torsen. Ook de ereplekjes, Teamboektoe en Kwistetwel, ontvingen hun prijs.
- Gegevens
- Hits: 1907
Tijdens de donkere examenperiode lieten de leerlingen van 3BSO, 4BSO en 5BSO hun licht schijnen op fotografie. Ze ontdekten verborgen pareltjes in Gent en vooral talenten bij zichzelf. Geïnspireerd door de tentoonstelling Circle of Life door fotografe Lieve Blancquaert trokken ze zelf de stad in gewapend met hun camera.
- Gegevens
- Hits: 1919
Met het thema 'circus' beleefden de leerlingen van 1B en BVL in december een leerijke projectweek waarin ze een kookactiviteit kregen, leerden goochelen, mochten ijsschaatsen...
Dik in orde dus!
- Gegevens
- Hits: 2317
Enkele leerlingen van Campus Impuls hebben zich de voorbije weken voorbereid op de First Lego League. Op zondag 24 november brak het grote moment aan... dé First LEGO League in Kortrijk. Het was de eerste deelname ooit voor onze school, dus we kwamen er vooral om te leren.
- Gegevens
- Hits: 2014
YOUCA, ook onze leerlingen droegen hun steentje bij!
Op dinsdag 15/10 verwelkomde de derde graad Aïssatou Baldé, een jonge vrouw uit Guinee en bevlogen ambassadrice van YOUCA. Ze legde haarfijn uit wat de problemen en uitdagingen zijn voor de Guineese jongeren en hoe onze jongeren tijdens de YOUCA dag hun leeftijdsgenoten in Guinee kunnen helpen.
- Gegevens
- Hits: 2201
Van wie zijn ze? Hoe geraken ze terug? Tijdens de voorbije weken hebben we opnieuw een mooie 'collectie' verloren voorwerpen op school verzameld.
Gelieve op te halen aan het secretariaat, voor de herfstvakantie!
- Gegevens
- Hits: 2265
Ook op Campus Impuls zetten we graag de dieren in de kijker op Werelddierendag! Het ideale moment om de cavia’s, die met veel liefde worden omringd, in de schijnwerpers te plaatsen. Elke middag krijgen de leerlingen de kans om de diertjes te verzorgen en te knuffelen.
Maar ook Basrah, de schoolhond, verdient een dikke pluim of nog beter, een extra snoepje! Basrah is een echt knuffelbeestje en ze gaat ook graag wandelen met de leerlingen die wat nood hebben aan frisse lucht en een momentje met de hond. Elke maandag en dinsdag staan de hondenliefhebbers haar al op te wachten om haar te overstelpen met aandacht en aaitjes. Wist je trouwens dat Basrah geboren is op 11/02/2018 en ze amper een halfjaar later haar linker achterpoot brak? Gelukkig werd ze vorig jaar in oktober genezen verklaard. Nu kan ze terug rondzwemmen in grote meren, want dat doet ze graag. Van kleine plasjes is ze echter bang, daar stapt ze helemaal niet graag door…
Vergeet vandaag jouw huisdieren niet extra in de watten te leggen! Bij de cavia’s en Basrah komt dat zeker in orde!
- Gegevens
- Hits: 2322
Sire, er zijn nog radijzen in ons land
Onze 'koninlijke serres' beleven hoogdagen. In december werden de eerste radijzen binnengehaald. Smullen!
De eerste oogst!
Met een krop (sla) in de keel, haalden we begin november de oogst binnen. De toon is gezet, de leerlingen brengen alles in paraatheid om extra plantjes toe te voegen. Tomatoes, here we come!
Stap voor stap
Na een maand van hard werken, wordt het resultaat stilaan zichtbaar. De eerste groenten komen uit de grond.
De start
In het begin van het schooljaar was het vooral nodig om wat bodemstructuur aan te brengen. De grond was nogal stoffig en quasi niet vruchtbaar om groenten te telen.
Na de grond wat bewerkt te hebben (een nuttig leerproces voor de leerlingen), was het uiteindelijk mogelijk om te planten. Via de module planeet(B) en de workshop moestuin kunnen we heel wat tijd investeren om hier, samen met onze leerlingen, een mooi project van te maken.
We plantten ondertussen kropsla, peterselie, prei, verschillende kruiden, etc. We zaaiden ook nog radijzen en sla. Meer nieuws volgt later.
- Gegevens
- Hits: 1922
Enkele leerlingen kozen voor de module 'sport' in de 2e graad.De voorbije weken gingen ze met de kajak aan de slag
- Gegevens
- Hits: 1691
Op vrijdag 6/09 sloten de derde- en vierdejaars de eerste schoolweek sportief af met de jaarlijkse sportdag. We trokken naar de Donk in Oudenaarde om er ons letterlijk en figuurlijk onder te dompelen in klimparcours, death ride, natte teambuilding en het gevreesde moerasparcours. Het zonnetje was even enthousiast als de leerlingen, wat het plezier alleen nog maar vergrootte! Moe, maar voldaan kwamen we aan op school na een dag vol grenzenverleggend avontuur.
Volgende week is het de beurt aan de eerste en derde graad. We zijn al benieuwd naar hun sportieve prestaties!
- Gegevens
- Hits: 1932
Op vrijdag 8 februari 2019 gingen we met de leerlingen van 1A en 2A op uitstap naar de volkssterrenwacht te Gent. Dit in het kader van de lessen aardrijkskunde. De leerlingen deden ter plaatse enkele workshops omtrent weer en klimaat.
- Gegevens
- Hits: 4109
Op 2 februari vertrekken er drie collega's naar India: mevrouw Vlaemynck, mevrouw Cornelis en mevrouw Dierick. Gewoon een reis naar India?! Nee, hoor, we starten hiermee een partnerschap tussen het 'Don Bosco Matriculation Higher Secundary School' en Campus Impuls.
Het doel van dit bezoek omvat een praktische opstart van de samenwerking en kennismaking. Vanuit verschillende vakken wordt er die week gewerkt rond dit thema. Sommige leerlingen zullen via Skype contact opnemen; het Engels is er immers de voertaal. Anderen verdiepen zich in de cultuur van India. Graag willen we de samenwerking verder uitbouwen en in de nabije toekomst een uitwisseling organiseren waaraanook leerlingen kunnen deelnemen.
Hieronder kunt u het relaas van de uitwisseling meevolgen.
Vooraf
De sfeer zit er al goed in, ons team is er klaar voor!
3 februari - Dag 1
Na een (korte) welverdiende nachtrust kregen we een typisch Indisch ontbijt voorgeschoteld. Daarna maakten we kennis met de Salesiaanse omgeving en Father Alphonse.
Shoba en twee leerkrachten (Renitha en Anitha) namen ons op sleeptouw om de lokale economie van dichtbij te bekijken... en te steunen.
We werden met een sari naar huis gebracht. Daarnaast bezochten we Saint Thomas Mount waar we vinger- en voetafdrukken van apostel Thomas mochten aanschouwen. 's Avonds hebben we onze werking besproken met Father Alphonse. Tijd om nu te slapen, het was een drukke dag...
4 februari - Dag 2
We begonnen de dag om 7u30 (3u Belgische tijd). Shoba nam ons mee om te gaan ontbijten en als echte Indiërs aten we me enkel met onze rechterhand. Daarna bezochten we Kalakshetra ,een kunstconservatorium waar we enkele lessen mochten meevolgen: Bhartanatyam, een traditionele Indische dans waarbij niet enkel armen en benen, maar ook de gezichtsexpressie zeer belangrijk is. We genoten eveneens van een concert met Mirudangam, alsook de Vina.
Daarna vertrokken wer richting Mahabalipuram, een 7e eeuwse havenstad met meer dan 400 historische monumenten, waaronder Hindutempels die gebouwd werden onder het bewind van de Pallavadynastie. Onderweg naar deze tempels kwamen we meer te weten over het kastensysteem in India alsook de steeds groeiende gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Zo informeerde Shoba ons dat de huidige regeering quota invoerde zodat ook mensen uit de lagere kasten de mogelijkheid krijgen om jobs op een hoog niveau uit te oefenen.
Na de lunch vertrokken we naar Katpadi, zo'n 300km van Chennai verwijderd en maakten we kennis met het drukke Indische verkeer. Gedurende de dag werden we ondergedompeld in de typische Indische cultuur.
5 februari - Dag 3
Wat een dag! Na een overnaching in het internaat van Don Bosco, werden we warm en uitgebreid onthaald in onze partnerschool. We waren overweldigd door de welkomstceremonie: er stond ons een fanfare op te wachten en we werden met dansers naar binnen geleid. Daar volgden speeches, gezangen en verwelkomingen door de leerlingen. We werden om beurt naar voor geroepen waar we met sjaals en bloemenkransen gehuldigd werden. Daarna was het onze beurt om worden van dank te uiten voor meer dan 1500 leerlingen, 51 leerkrachten en een drieledige directie.
Na deze ceremonie werden we verwacht in de kleuterschool. Daar hadden de kleutertjes hun jaarlijkse sportdag. We kregen een demonstratie van een aantal wedstrijden. Net als in de middelbare school, droegen alle kinderen een uniform en waren ze heel gedisciplineerd.
Na de lunch kregen we een rondleiding in de school en mochten we enkele klassen bezoeken. Een klas telt gemiddeld 45, wat mogelijk is dankzij de goede structuur en discipline. Een klas wordt ingedeeld in groepen of "houses", elk geleid door een leerling die "captain" is en die oa. de leerkracht begeleidt bij het nakijken van het huiswerk.
Een kleermaakster kwam langs om onze maten op te meten voor de sari...
Om 3u Indische tijd maakten we ons klaar voor het Skypegesprek met de leerlingen van Campus Impuls. Zij konden vragen stellen aan hun Indische leeftijdsgenoten en vice versa. Ze leerden beide elkaars schoolsysteem kennen.
Na tea time trokken we naar Vellore Fort waar we een prachtige hindoetempel mochten aanschouwen. 's Avonds wreden we nog uitgenodigd door de Indische leerkracht Engels die een heerlijke maaltijd voor ons had voorbereid. Ze leerde ons ook enkele keukengeheimen uit India en tafelgebruiken. Na dit warme familiemoment kropen we uitgeteld onder het muskietennet.
Tot morgen!
6 februari - Dag 4
Dag 4 begon met een yogasessie met de leerlingen van het 'School2schoolteam'. Vervolgens bespraken we het sanctiebeleid op school met enkele leerkrachten en father principal bij een kopje thee. We bezochten de nabij gelegen hogeschool die onder leiding staat van de Salesiaanse zusters van Don Bosco.
Na de lunch was het tijd om onze sari's aan te trekken. Die Indische leerkrachten per persoon hielpen ons om de sari op een goede manier te vouwen. Een Indische vrouw doet hier 5 minuten over... wij een halfuur. Oefening baart hopelijk kunst! Ook onze haarstijl werd aangepast aan de Zuid-Indische mode met heerlijk geurende bloemen. We konden dus niet ontsnappen aan een heuse fotosessie.
Na de eerste onzekere stappen in deze kledij, wandelden we algauw gezwind naar de computerklas. Hier gaven de school2school-leerlingen een presentatie over de politieke organisatie en verkiezingssysteem in India. Toen de schoolbel ging, stond de auto al klaar om ons naar de volgende locatie te brengen: VIT. Deze universiteit is zo groot dat het een eigen gemeenschap lijkt met een eigen zwembad, bibliotheek, restaurant... alles is voorzien voor 30.000 (!) studenten.
We reden verder naar een ander project van Don Bosco: the rural youth centres. Op deze plek kunnen kansarme kinderen en jongeren van 6 tot 18 jaar terecht na schooltijd om te studeren en huiswerk te maken. Leerkrachten houden naast hun lesopdracht vrijwillig toezicht en voorzien dagelijks een snack of maaltijd voor deze studenten.
Deze avond mochten we onze voeten onder tafel schuiven bij Annie, die ons een heerlijke biryani en viscurry voorschotelde. De warmte waarmee we deze week ontvangen erden, raakte ons enorm. De positiviteit en de humor waarmee de mensen hier in hun leven staan, hopen we zelf ook mee te kunnen nemen.
6 februari - Dag 5
Onze laatste dag hier zit erop. Het was een mooie afsluiter van een intense en hartverwarmende uitwisseling. Deze voormiddag was het onze beurt om les te geven. We startten een kookles waarbij de leerlingen chocoladefudge leerden maken... met échte Belgische chocolade. Dit was een schot in de roost! Daarna namen de leerlingen de leerkrachtenrol over. We bereidden samen drie typische Indische snacks, wat ze de voorbije week thuis al geoefend hadden. Vervolgens trokken we richting het leslokaal. Eerst leerden we hen het woord 'goeiedag' zeggen... wat voor de nodige hilariteit zorgde. Nadien staken we van wal met een presentatie over België. De leerlingen waren zeer geïnteresseerd en noteerden ijverig in hun notitieboekjes van Campus Impuls.
Na het middageten bezochten we een kerk midden in de natuur. Vervolgens namen we deel aan een staff meeting waarin we ons welbevinden van afgelopen week deelden met het leerkrachtenteam en de directie. Wederom kwam hun gasstvrijheid naar boven toen we opnieuw enkele cadeaus en lovende woorden in ontvangst mochten nemen.
We namen afscheid van India met een blik op de Golden Temple. Wat een onvergetelijke ervaring! We zijn alvast gemotiveerd om dit uitwisselingsproject verder te zetten en ons steentje bij te dragen aan alle mooie projecten en initiatieven die we leerden kennen.
Mika nandri, senidru varikirom!