Onthaal Campus Impuls 

Wolfputstraat 42

9041 Oostakker

09/251.23.02

Onze leerlingen van het vijfde en zesde jaar component wetenschappen gingen op 21/01/20 richting de HOGent. Tijdens dit labo waanden de leerlingen zich een forensisch onderzoeker. 

Ze voerden drie experimenten uit met als doel de wetenschappelijke achtergrond binnen het forensisch onderzoek te leren kennen.In een eerste onderzoek trachten de leerlingen hun eigen vingerafdrukken zichtbaar te maken met een neerslagreactie.

Vervolgens gingen ze op zoek naar een manier om bloedsporen zichtbaar te maken. Op basis van reactie met luminol werd het bloed zichtbaar. Dit gaf een spectaculaire reactie waarbij een fel blauw licht zichtbaar werd.

Als laatste reactie ging de groep op zoek naar vervalste papieren aan de hand van een chromatografie.

Ook de leerlingen van 4 Techniek-Wetenschappen en 5 Techniek-Wetenschappen hadden een uitstap naar de HOGent. Deze ging door op donderdag 23 januari. Deze leerlingen hadden een uitgebreid onderzoek om bloedsporen zichtbaar te maken.

In de eerste fase was er de productie van luminol. Door gebruik te maken van een refluxoplossing bekwamen de leerlingen uiteindelijk een neerslag. Door deze neerslag te filteren bekwam men luminol.

In een tweede fase gingen de leerlingen op zoek naar bloedsporen. Door middel van een katalysator verliep de reactie sneller. Uiteindelijk kregen de leerlingen een fel blauw licht als uitkomst in hun reactie.

Maxime (5WETWIW)

"Eerst hebben we in de hogeschool van Gent een introductie gekregen over wat we gingen doen. We kregen daar een aantal voorbeelden van CSI. Het was interessanter dan ik had verwacht. We hebben daar geleerd over de soorten bewijzen en in twee categorieën ingedeeld. De eerste categorie was de humane in deze categorie zijn de bewijzen die achtergelaten zijn door de mens: speeksel, bloed,… en de niet humane waren bewijzen die niet van de mens kwamen: voetafdrukken, documenten, textiel, camerabeelden,… Na deze voorbeelden heeft de leerkracht de proeven uitgelegd.

Daarna gingen we naar het labo om de proeven te starten. Er was voldoende ruimte in het labo voor iedereen maar soms waren er niet genoeg materialen voor iedere groep. Dus soms moesten we wachten om bepaalde vloeistoffen te gebruiken. De instructies waren soms moeilijk geformuleerd wat mij soms in verwarring bracht. Maar dat zou ook kunnen zijn geweest omdat ik een paar materialen niet bij naam wist. Buiten dat waren de proeven leerzaam, simpel en interessant om uit te voeren. De proef met het bloed vond ik het spectaculairst. De laatste proef die we uitvoerden was de proef met de vingerafdrukken. Die proef ging minder goed want we moesten een beetje vloeistof op ons papier sproeien. Maar de sproeier was te sterk en dat zorgde ervoor dat er teveel vloeistof op het papier kwam en dus mislukte onze proef.

Al bij al een leuke en leerrijke voormiddag!"